נשים במגילה- מי הטובה ומי הרעה?

סיפור מגילת אסתר הוא אחד הסיפורים בו מככבות שתי דמויות נשיות: ושתי הפרסייה ואסתר היהודייה, וכמו בסיפור מחזה אנו מורגלים לראות בושתי את הדמות הרעה, ובאסתר את הדמות הטובה.

התבוננות מעמיקה יותר בפרטי הסיפור הנשי עשויה לגלות לנו מורכבות,  שאינה מודגשת בקראנו את הסיפור בעיניים אליהן הורגלנו מילדותנו.

נשים שתיים. שונות כל כך במהותן ובדרכי פעולתן, ודומות כל כך בעוצמתן וביכולתן להניע מהלכים ולקדם יעדים ששמו לעצמן תוך לקיחת אחריות למחיר שהן עתידות לשלם .

אסתר צייתנית וכנועה. מובלת בהתנהגותה ע"י הציפיות ממנה, מובלת על ידי דודה מרדכי אל בית המלך, מסתירה את זהותה ושייכותה ופועלת בארמון על פי ציוויו של דודה. למולה ניצבת ושתי, אישה דעתנית ונחושה שאינה מוכנה לקבל את מרותו של המלך, אינה מוכנה לוותר על תיכנוניה לקריאתו האימפולסיבית של המלך, ומשלמת בגירושה מהארמון את מחירהחלטתה.

למעשים של שתיהן השלכה רחבה הרבה יותר מהשלכה אישית פרטית, במקרה של ושתי על כלל הנשים בממלכת אחשוורוש ובמקרה של אסתר על כלל היהודים. אין ספק כי שתיהן השפיעו על מהלך האירועים בממלכה באופן משמעותי, כל אחת בטקטיקת השפעה שונה. האחת בחרה בטקטיקת מחאה מוחצנת, מרידה בסמכות וקריאת תגר ברורה, לעומתה בחרה השנייה בטקטיקת התחברות והשתלבות שקטה, יצירת בסיס כח פנימי ופעולה בעיתוי המתאים.

שאלת המניע בבסיס פעולתן היא השאלה הביוגרפית המעניינת. מה המניע הגורם לשתיהן לפעול בדרך בה פעלו? שאלת המניע היא גם שאלת המוסר. ושתי בוחרת לשים את האגו שלה, החופש שלה, במקום הראשון באופן שאינו מוכפף לרצונו של המלך. לעומתה אסתר מוותרת על החופש שלה בכניסתה לארמון מתוך מניע שהיה קשור באידיאל גבוה יותר ממנה. השאלה של שתיהן מעלה כמובן את שאלת החופש והבחירה החופשית? האם הן היו חופשיות באמת? מי קיבלה את החלטותיה מתוך חירות פנימית? האם היו ההחלטות שלהן ציווי פנימי מוסרי או אולי כניעה לציווים של האגו האישי מחד והאידיאל הלאומי מאידך?

ניתן להתבונן על שתי הדמויות כמייצגות כוחות נפש ורוח הקיימים אצל כל אחד ואחת מאיתנו. כוחות מנוגדים המצויים במאבק מתמיד: הכח של האגו הדוחף אותנו לראות רק את עצמנו למול הכח של הקולקטיב הדוחף אותנו לראות רק את טובת הקבוצה המשמעותית עבורנו. ההכרה בשני הכוחות עשויה לאפשר לנו להגדיר את המרחב שבו אנו יכולים לבחור בצורה הקרובה ביותר לעצמנו, ולא מתוך כבילה לאחד מכוחות הקצה. ההכרה בכוחות והעובדה שאנו פועלים מתוכם בסיטואציות מסוימות מאפשרת לנו להכיר בעצמנו כפי שאנו, ואז לבחור מתוך הציווי הפנימי.

אז הנשים במגילה הן השתקפות לחלקים בתוכנו כבני אדם.

למי יותר התחברתם.ן?.

שיתוף:

פרטי התקשרות
עופרה יעקב
[email protected]
050-9200910
אשמח שנדבר

אשמח לקבל פרטים נוספים

הרשמה לדיוור

אשמח לקבל פרטים נוספים

CONTACT

אשמח לקבל פרטים נוספים

אשמח לקבל פרטים נוספים

אשמח לקבל פרטים נוספים

אני מתעניינ.ת בהרצאה:
דילוג לתוכן